Aproximativ 17% dintre turiştii români alocă peste 4.000 lei pentru concediul planificat în acest an, faţă de 5% în 2005, potrivit unui studiu care analizează preferinţele turiştilor români în ultimii zece ani. În ceea ce priveşte bugetul de vacanţă alocat pe familie, sub 1.000 lei este alocat de 11% dintre turişti în 2015, faţă de 34% în 2005; 42% dintre turişti alocă între 1.000 de lei şi 2.000 de lei, faţă de 34% în 2005. Creşterea dorinţei de confort a mărit bugetul pentru vacanţa românilor, spun realizatorii studiului. Între 2.000 de lei şi 4.000 de lei este alocat de 28% dintre turişti, faţă de 7% în 2005, în timp ce peste 4.000 lei este alocat de 17% dintre turişti, faţă de 5% în 2005. De asemenea, 22% dintre persoanele intervievate nu au fost anul trecut în vacanţă, faţă de 44% în 2004. „Ca şi acum zece ani, jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ şi vacanţele mixte (intern şi extern). Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă. Avionul a devenit principalul mijloc de transport pentru vacanţă. A dispărut practic cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat, în schimb, opţiunea pentru 4 şi 5 stele”, se arată în studiu. Adrian Voican, iniţiatorul sondajului, preşedintele Comisiei de marketing a ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism), afirmă că analizează piaţa de turism periodic. „Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut”, a declarat el.