Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor le recomanda tuturor celor care urmeaza sa achizitioneze pachete de servicii turistice de la agentiile de turism sa solicite infomatii complete, date in scris, despre serviciile pe care le vor contracta: localitatea de destinatie; ruta de parcurs; mijlocul de transport utilizat si caracteristicile acestuia (clasificare); tipul unitatilor de cazare si informatii in legatura cu acestea; serviciile de masa oferite; durata programului, cu indicarea datei sosirii si a plecarii; informatii generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, asigurari de sanatate necesare; cuantum avans si termen pentru achitarea restului de plata; numarul minim de persoane necesar pentru realizarea programului si termenul limita pentru informarea turistului, in caz de anulare a calatoriei; posibilitatile de incheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta in caz de boala, accidente si altele. Este recomandat sa fiti precauti daca vi se ofera informatii vagi sau incomplete.
De asemenea, este recomandat sa tineti cont de urmatoarele aspecte: contractul intra in vigoare in momentul in care turistul primeste confirmarea scrisa a rezervarii, in cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda; preturile stabilite in contracte nu pot fi modificate, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod explicit acest lucru si numai in cazul variatiilor costurilor de transport sau a cursurilor de schimb valutar aferente pachetului de servicii; in continutul contractului se vor prevedea termenele si procedura de depunere a reclamatiilor pentru executarea necorespunzatoare sau neexecutarea obligatiilor ce revin operatorului economic; in cazul in care agentia este nevoita sa modifice una dintre prevederile esentiale ale contractului, aceasta are obligatia sa informeze turistul cu cel putin 15 zile inainte de data plecarii; turistul are obligatia comunicarii unui raspuns catre agentie in termen de 5 zile de la primirea instiintarii de modificare a contractului; in caz de modificare a contractului, turistul poate opta pentru rezilierea contractului fara penalitati sau pentru acceptarea noilor conditii ale contractului.
In cazul in care turistul este nemultumit de serviciile turistice primite, acesta are obligatia de a intocmi o sesizare in scris, clar si explicit, cu privire la deficientele constatate la fata locului, legate de realizarea pachetului de servicii turistice contractat ce se va trasmite prompt atat agentiei, cat si prestatorului de servicii turistice (conducatorul hotelului, restaurantului), prevedere inserata in contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice. In cazul in care sesizarea nu este solutionata sau este solutionata partial, turistul va depune la sediul agentiei, dupa incheierea calatoriei, o reclamatie scrisa, in termenul prevazut in contract. Agentia de turism are obligatia sa comunice in scris turistului despagubirile care i se cuvin (termenul de raspuns este de maximum 30 de zile calendaristice). De asemenea, turistii nemultumiti de serviciile turistice pot depune reclamatii si la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor.