C.D.

De câteva zile, au intrat în vigoare prevederile Legii 51/2013, potrivit cărora service-urile auto trebuie să asigure proprietarilor de maşini posibilitatea de a asista direct sau prin sistem audio-video la activităţile de reparaţii sau întreţinere pe care le efectuează. În actul normativ menţionat, la articolul 3 se arată că ,,operatorul economic asigură posibilitatea ca beneficiarul să asiste vizual, într-un spaţiu special amenajat, în condiţii de siguranţă, separat de spaţiul de lucru, în mod direct sau prin intermediul unui sistem video, la modul în care sunt executate activităţile de reparaţii sau întreţinere a autovehiculelor, în care sunt utilizate piesele, ansamblele şi materialele şi în care este efectuată manopera.’’ În cazul în care service-urile auto nu îndeplinesc această obligaţie, beneficiarul are dreptul de a refuza semnarea recepţiei activităţilor respective, prevăzute în devizul de lucrări. De asemenea, proprietarul maşinii poate refuza plata până ce nu mai are nicio obiecţie în ceea ce priveşte calitatea lucrărilor efectuate. Totodată, în lege se mai arată că refuzul motivat în scris al semnării recepţiei de către beneficiar reprezintă o contestaţie, care se înregistrează în registrul contestaţiilor al operatorului economic. În cazul în care refuzul beneficiarului se menţine, acesta sau operatorul economic poate formula o contestaţie la reprezentanţa R.A.R. şi poate solicita prezenţa unui reprezentant al reprezentanţei R.A.R., care, în termen de maximum şapte zile lucrătoare, analizează contestaţia şi dispune aplicarea măsurilor legale. Dacă măsurile dispuse de R.A.R. nu conduc la rezolvarea contestaţiei, beneficiarul poate depune, după caz, plângere la instanţa competentă, conform prevederilor legale, informând în acest sens şi reprezentanţa R.A.R. În acelaşi act normativ se mai specifică şi faptul că la nivelul fiecărei reprezentanţe teritoriale a R.A.R. trebuie să existe un registru, denumit Registrul contestaţiilor şi plângerilor în justiţie, în care sunt înregistrate toate contestaţiile şi plângerile primite. În baza acestor contestaţii şi plângeri, consemnate în registrul menţionat, RAR va efectua la operatorul economic respectiv, la cumularea a minimum cinci contestaţii consecutive confirmate, un audit de supraveghere, suplimentar faţă de auditul anual planificat, ale cărui costuri vor fi suportate de către operatorul economic. Realizarea a două audituri de supraveghere suplimentară în decurs de 12 luni, în urma cărora se constată abateri de la prevederile legale, vor atrage în mod obligatoriu suspendarea autorizaţiei tehnice de funcţionare a operatorului pentru 30 de zile. Pe această temă am stat de vorbă cu reprezentanţii câtorva service-uri din Ploieşti care ne-au confirmat faptul că s-au conformat legislaţiei în vigoare. De exemplu, Traian Pătrănoiu, managerul unui service auto din zona strada Ştrandului, din Ploieşti, ne-a precizat: ,,Există un spaţiu special amenajat, încă de anul trecut, unde pot fi duşi – însoţiţi de unul dintre reprezentanţii firmei – proprietarii maşinilor care doresc să aibă vizibilitate directă asupra intervenţiilor care se realizează la propria maşină şi există, de asemenea, şi o sală de aşteptare. Dintre clienţii noştri pot să vă spun că în medie cam 50% îşi exprimă această opţiune, mai ales atunci când e vorba despre reparaţii care necesită investiţii financiare mai mari. Şi e normal să fie aşa deoarece clientul trebuie să decidă în cunoştinţă de cauză’’.