C.D.

Recent a intrat în vigoare Ordonanţa de Urgenţă 34/2014 prin care au fost transpuse în legislaţia naţională prevederile unei Directive Europene în domeniul protecţiei consumatorilor şi care dă, printre altele, posibilitatea comercianţilor să modifice comisioanele la plăţile cu cardul. Astfel, în articolul 19 al OUG 34/2014 se arată că „se interzice profesioniştilor să perceapă de la consumatori comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată care depăşesc costul suportat de profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalităţi de plată”. Adică, aceasta înseamnă că li se dă comercianţilor dreptul de a percepe comisioane suplimentare, dar fără ca acestea să depăşească un anumit nivel, deşi în România o altă lege mai veche, din 2009, prevedea că niciun comerciant nu poate suprataxa clientul în funcţie de modalitatea de plată.
,,Trebuie precizat că toate comisioanele percepute ţin de politica fiecărui comerciant în parte şi atât timp cât aceste comisioane nu sunt abuzive sau ascunse trebuie să fie libere. De altfel, şi până acum s-au perceput comisioane. De exemplu, dacă eu mergeam la cumpărături şi achitam cu cardul contravaloarea produselor însă plata se făcea prin intermediul altei bănci decât cea de la care era emis cardul meu, evident plăteam un comision, mai mic sau mai mare în funcţie de politica băncilor respective. De asemenea, unele bănci percep comisioane la retragerea banilor, altele nu. Ceea ce este important de ştiut este că fiecare consumator trebuie să fie informat asupra comisioanelor pe care le are de plătit şi astfel să aleagă în cunoştinţă de cauză’’, ne-a precizat Corneliu Buzu, comisarul şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Sud Muntenia. Potrivit interlocutorului nostru, informarea consumatorilor a fost principalul scop al unui proiect de lege iniţiat recent de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), prin care băncile ar putea fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efectueze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual. „Prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit şi al cardurilor de credit la terminalele ATM au obligaţia de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor, a taxelor şi a oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte în legătură cu contractul de prestări servicii. Pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM vor fi înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de către consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, dându-i acestuia posibilitatea de a renunţa asupra efectuării acesteia, sau în privința oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi sau oricare alte servicii solicitate în mod expres şi efectuate prin intermediul ATM’’, se arăta în proiectul menţionat.