Noua lege a asistentei sociale, care reglementeaza cadrul general de organizare, functionare si finantare a sistemului national de asistenta sociala, a fost publicata, recent, in Monitorul Oficial. Extrem de controversata, acesta a fost cea mai discutata si amanata lege care a fost elaborata, in ultimii ani, de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. Conform noilor prevederi, numarul persoanelor care beneficiaza de ajutoare sociale se va reduce, doar cele aflate intr-o situatie dificila urmand sa primeasca ajutoare sociale. Legea, care are peste 50 de pagini, isi propune sa reformeze intregul sistem de acordare a ajutoarelor sociale, sa creeze mecanisme care sa nu mai permita fraudarea si sa-i ajute cu adevarat pe cei cu probleme. Reprezentantii Opozitiei, care au apelat la tot felul de strategii pentru a impiedica votarea legii, au declarat ca modificarile nu-si propun decat sa reduca niste cheltuieli de la buget, in detrimentul celor mai oropsiti cetateni. In prezent, statul acorda un numar de 202 drepturi de natura sociala. In acelasi timp, conform unui document al Executivului, cheltuielile cu prestatiile sociale se ridica la 2,86% din PIB, in timp ce aproximativ 100.000 de persoane, apte de munca, beneficiaza de ajutor social.
Avand in vedere ca este un act normativ de larg interes, in editia de astazi va prezentam cele mai importante reglementari din noua lege a asistentei sociale.
• Beneficiile de asistenta sociala, in functie de scopul lor, se clasifica astfel: beneficii de asistenta sociala pentru prevenirea si combaterea saraciei si a riscului de excluziune sociala; pentru sustinerea copilului si a familiei; pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale; pentru situatii deosebite. Beneficiile de asistenta sociala se acorda in bani sau in natura si cuprind alocatii, indemnizatii, ajutoare sociale si facilitati. In ceea ce priveste facilitatile, acestea se acorda pentru anumite categorii de beneficiari si pot fi facilitati reprezentate de asigurarea platii unor contributii de asigurari sociale si/sau asimilarea unor perioade de contributie, iar beneficiile de asistenta sociala in natura pot fi ajutoare materiale constand in bunuri de folosinta personala sau indelungata si alimentare.
• Refuzul unui loc de munca, al participarii la cursuri de formare/calificare/recalificare sau la alte masuri active prevazute de lege poate conduce la diminuarea cuantumului beneficiului de asistenta sociala sau la incetarea acestuia si interdictia de acordare a unui nou beneficiu de asistenta sociala pe o perioada de timp determinata. Angajatorii care incadreaza in munca persoane carora li se acorda beneficii de asistenta sociala pot avea parte, in conditiile legii, de facilitati fiscale sau de alta natura.
• In functie de persoana care le primeste, beneficiile de asistenta sociala pot avea: caracter individual – acordate persoanei singure, unuia sau mai multor membri din familie a caror cerinta identificata constituie o situatie particulara si necesita interventie individualizata; caracter familial – acordate pentru cresterea calitatii vietii in familie.
• Beneficiile de asistenta sociala pentru prevenirea si combaterea saraciei si a riscului de excluziune sociala se vor acorda pe perioade determinate de timp sau pentru situatii punctuale si pot cuprinde urmatoarele categorii principale: ajutoare sociale sustinute din bugetul de stat, acordate pentru categoriile de populatie aflate in risc de saracie; ajutoare sociale comunitare sustinute din bugetele locale, acordate ca masuri individuale pentru depasirea unor situatii de dificultate temporara; ajutoare de urgenta sustinute din bugetul de stat si/sau din bugetele locale, acordate pentru situatii cauzate de calamitati naturale, incendii, accidente etc.; burse sociale si ajutoare financiare pentru facilitarea accesului la educatie, sustinute din bugetul de stat si/sau din bugetele locale; ajutoare in natura, alimentare si materiale, inclusiv cele acordate in cadrul programelor de sprijin educational pentru copiii si tinerii proveniti din familii defavorizate, sustinute din bugetul de stat si/sau bugetele locale, cum ar fi programe pentru suplimente alimentare, rechizite si alte materiale necesare in procesul de educatie; ajutorul acordat din bugetul de stat pentru refugiati, precum si persoanelor care au obtinut protectie subsidiara in Romania, in conditiile prevazute de lege; facilitati privind utilizarea mijloacelor de transport in comun, accesul la comunicare si informare.
• Beneficiile pentru sustinerea copilului si a familiei au in vedere nasterea, educatia si intretinerea copiilor si cuprind urmatoarele categorii principale: alocatii pentru copii; alocatii pentru copiii lipsiti, temporar sau permanent, de ocrotirea parintilor; indemnizatii pentru cresterea copiilor;
• Beneficiile de asistenta sociala pentru sprijinirea persoanelor cu nevoi speciale se acorda, in special, pentru asigurarea cerintelor de baza ale vietii, si sunt constituite in alocatii pentru persoanele cu dizabilitati si indemnizatii de ingrijire.
• Nu vor mai exista sume fixe, ci un mod de calcul individualizat in functie de situatie. Astfel, toate indemnizatiile si alocatiile se vor raporta la Indicatorul Social de Referinta (ISR), stabilit anual. Acum, acesta este de 500 de lei. Lui i se va aplica un coeficient diferit de la un caz la altul, fixat dupa studierea dosarului fiecarei familii si potrivit cerintelor acesteia. Nivelurile, respectiv cuantumurile beneficiilor de asistenta sociala se vor stabili, in acest caz, in raport cu indicatorul social de referinta, prin aplicarea unui indice social de insertie.
• Dreptul la beneficii de asistenta sociala se acorda la cererea scrisa a persoanei indreptatite, a reprezentantului legal al acesteia sau a a reprezentantului familiei. Solicitarea trebuie sa contina date privind componenta familiei, veniturile realizate de membrii acesteia, bunurile detinute, date referitoare la situatia educationala si profesionala a acestora, precum si informatii referitoare la cerinte speciale si situatiile particulare in care acestia se afla si va fi insotita, obligatoriu, de documentele doveditoare privind componenta familiei, veniturile realizate de membrii acesteia sau de persoana singura, precum si de orice alte documente privind situatia membrilor familiei, prevazute de lege. Cererea se depune si se inregistreaza la autoritatea administratiei publice locale in a carei raza teritoriala domiciliaza, isi are resedinta sau, dupa caz, locuieste/traieste familia ori persoana singura care solicita unul sau mai multe beneficii de asistenta sociala. Solutionarea cererii se face prin actul administrativ emis de catre autoritatea administratiei publice.
• Autoritatile administratiei publice locale vor avea responsabilitatea infiintarii, a organizarii si a administrarii serviciilor sociale pentru persoanele fara adapost. Pentru copiii strazii, pentru persoanele varstnice singure sau fara copii si persoanele cu dizabilitati care traiesc in strada, autoritatile administratiei publice locale vor avea obligatia de a infiinta pe raza lor teritoriala servicii sociale adecvate si adaptate cerintelor acestora. Pentru persoanele care traiesc in strada, primariile vor avea obligatia de a amenaja adaposturi de urgenta pe timp de iarna.
N.D.