Cursurile anului scolar 2011- 2012 incep in 12 septembrie, evaluarea reala a elevilor va avea loc in primele saptamani, iar o saptamana din aprilie 2012 va fi dedicata educatiei non formale, a anuntat ministrul Educatiei, Daniel Funeriu. “Noutatea incontestabila pentru anul de invatamant 2011-2012 este aceea ca se schimba consensual si radical structura si mentalitatea constructiei structurii anului scolar. Structura anului scolar a fost aprobata, astfel ca elevii vor veni la cursuri din 12 septembrie”, a declarat ministrul Educatiei, Daniel Funeriu. Acesta a anuntat si o alta noutate, cea privind saptamana “Scoala altfel”.
“Avem o mare noutate, respectiv saptamana «Scoala altfel», in saptamana 2 – 6 aprilie, in care se vor desfasura activitati de educatie non formala, sport, olimpiadele scolare. Este un inceput in a face scoala mai atractiva”, a spus Daniel Funeriu.
Potrivit ministrului, un pas extrem de important este declansarea procesului de standardizare a evaluarii. “Avem o mare problema cu evaluarea. Multi parinti au fost socati sa vada ca au elevi cu media de 8,50 – 9,00, dar la bacalaureat au luat 2 sau 3. De ce? Pentru ca avem de multe ori o problema cu supraevaluarea, de multe ori cu discrepanta dintre scolile dintr-un anumit mediu. Apar notele diferite. Apoi, odata cu schimbarea standardizarii trebuie sa schimbam mentalitatea evaluarii, mentalitatea in care o nota este perceputa ca o ghilotina. O nota nu este o ghilotina care cade, nu este o sentinta, o nota trebuie sa aiba caracterul mai mult de indrumare, caracter proactiv care sa ajute elevul si profesorul in definirea unui parcurs individualizat”, a explicat Funeriu.
Ministrul a spus ca un prim pas in acest sens va fi acela ca va exista un proces in care dascalii vor face evaluarile initiale in functie de care vor trebui sa defineasca un parcurs individualizat al fiecarui elev, al fiecarei clase.
“Un profesor va trebui sa predea altfel cand stie ca merge la o clasa care este peste medie. Un profesor va trebui sa se gandeasca de doua ori atunci cand preda derivate si integrale. El va face o serie de exercitii complexe intr-o clasa care are un nivel ridicat sau cu un anumit grup de elevi si va trebui sa predea altfel intr-o clasa in care nivelul este mai scazut. Aici este important ca elevul sa ramana cu o idee despre o derivata, sa inteleaga anumite fenomene, anumite lucruri care sunt utile. Acest tip de predare este un pas inainte”, a declarat ministrul.
Totodata, acesta a facut referire si la schimbarea in anul scolar viitor privind modul de acordare a gradatiilor de merit.
“Se plang profesorii ca gradatia de merit, 25% din salariu - lucru mare, era data pe criterii care nu reflectau calitatea pregatirii. Mergeai cu teancul de diplome si gata. Bun, acum lucrurile se schimba. Gradatia de merit se va da pe calitatea muncii efective la clasa, nu pe un teanc de diplome, uneori fara relevanta. Sa fim bine intelesi”, a mai spus Funeriu.
Un alt obiectiv pentru anul scolar viitor vizeaza reducerea invatamantului paralel la gimnaziu, mergand inspre eliminarea lui acolo unde nu este posibil.
Asadar, alta reforma in invatamant care, vrem sa credem, ca nu va insemna, ca si celelalte, bulversare si haos.