V. Stoica

Surprinzător, județul Prahova se situează pe primul loc la numărul incidentelor grave și accidentelor aviatice civile înregistrate, la nivel național, în ultimii cinci ani, potrivit statisticilor oficiale realizate de către Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS).
Conform distribuției evenimentelor de aviație civilă petrecute pe teritoriul României în ultimii cinci ani, pe raza mai multor localități prahovene s-au petrecut atât accidente soldate cu morți, cât și incidente minore care nu au avut urmări grave.
Nu mai puțin de 10 accidente și incidente de natură să fie încadrate într-un regim strict de monitorizare s-au petrecut, în conformitate cu sursa menționată, în ultimii cinci ani în Prahova, județul care are pe teritoriul său cele mai multe aerodromuri din țară – cel de la Strejnic, cel de la Șirna și cel privat de la Bănești.

Multe localități din sudul județului Prahova se află sub culoarele aeriene cele mai tranzitate de avioane civile care brăzdează cerul mergând spre sau dinspre Capitală. Însă nu acesta este motivul pentru care Prahova se află în topul național al celor mai multe accidente și incidente grave de aviație civilă ci, probabil, faptul că aici se regăsesc cele mai multe aerodromuri din țară (trei la număr – la Strejnic, Bănești și Șirna) folosite de avioane ușoare și ultraușoare, care de fapt au și fost aparatele de zbor implicate în evenimentele petrecute în ultimii cinci ani.
În intervalul de referință, în care Prahova a ocupat primul loc la distribuția accidentelor și incidentelor grave de aviație civilă, au avut loc, potrivit rapoartelor oficiale, și accidente soldate cu decesul membrilor echipajelor, dar și a pasagerilor.
* În iulie 2011, o aeronavă care efectua un zbor tehnic în vederea emiterii certificatului de identificare în zona satului Tăriceni, comuna Șirna, s-a prăbușit în urma unor “rateuri” ale motorului, potrivit martorilor. Din cauza impactului dur cu solul, s-a declanșat un incendiu, pilotul decedând pe loc, iar pasagerul din avion – tot pilot licențiat –
reușind să iasă din epavă. Din păcate, și acesta a decedat la spital, din cauza arsurilor și a traumatismelor suferite.
* În luna aprilie 2012, într-un alt accident a fost implicat un avion de mici dimensiuni, care executa o misiune aviochimică în baza unui contract cu Direcția Silvică Prahova, pentru împrăștierea de substanțe peste o pădure din zona localităților Valea Călugărească și Dârvari. La circa 15 minute de la decolare, echipajul a sesizat o anomalie la motor și a decis să aterizeze pentru verificări. Membrii echipajului au ales pentru aterizare un teren din apropiere de satul Dârvari, care s-a dovedit a fi o suprafață cu obstacole care nu s-au văzut din aer. Pentru că, după impactul cu solul, echipajul a luat toate măsurile de siguranță, nu s-au produs scurgeri de combustibil sau de substanțe chimice în zona de aterizare, fiind semnalate avarii la una dintre aripile avionului și la palele elicei.
* Un alt accident grav de aviație civilă soldat cu decesul pilotului s-a petrecut lângă comuna Bănești, în vara anului 2012. Acest eveniment a avut un impact cu atât mai mare cu cât s-a petrecut în cadrul unor manifestări care au urmat unui miting aviatic. Conform raportului oficial al accidentului de la Bănești, din luna iunie 2012, după terminarea concursului pentru motodeltaplane, a urmat un alt tip de aeronave, printre care și aceea implicată ulterior în accident. Aeronava respectivă a coborât sub altitudinea de siguranță și a acroșat cablul de protecție al liniei electrice de înaltă tensiune care intersecta panta de aterizare și s-a prăbușit în apropierea liniei de înaltă tensiune. La impactul cu solul, aeronava a luat foc, fiind distrusă în totalitate, pilotul decedând.
* Iunie 2013. O altă aeronavă care efectua o misiune aviochimică în zona comunei Albești Paleologu a fost implicată într-un incident aviatic. În acest caz nu a fost vorba despre victime sau despre avarii grave la aeronavă.

Balotești, tragedia soldată cu 60 de morți

Cel mai grav accident aviatic din România rămâne cel care s-a produs la 31 martie 1995, deasupra localității Balotești, în apropiere de aeroportul București – Otopeni. La cinci ani de la producerea tragediei, în septembrie 2000, a fost încheiat raportul final al accidentului soldat cu decesul tuturor persoanelor aflate la bord, dintre care 11 membri ai echipajului și 49 de pasageri, care se îndreptau dinspre București spre Bruxelles. Avionul companiei Tarom, un Airbus 310-324, s-a prăbușit pe un câmp din Balotești la numai două minute de la decolarea de pe Otopeni. La impactul violent cu solul, avionul a fost distrus complet, iar un crater de circa șase metri adâncime s-a format în locul prăbușirii.