Violeta Stoica

La începutul acestui an, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România lansa procedura de achiziție a serviciilor de consultanță pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru concesionarea spațiilor de servicii de pe trei tronsoane de autostrăzi: București – Ploiești, autostrada Transilvania și Cernavodă – Constanța.
Deși circulația pe tronsonul de autostradă București–Ploiești s-a deschis în vara anului 2012, de aproape trei ani, şoferii care folosesc acest sector de autostradă pentru a ajunge mai repede de la ieşirea din Bucureşti spre Ploieşti se uită cu jind la alte zone din țară în care există cel puțin o parcare, un spațiu de servicii sau, pur și simplu, o toaletă! Au trecut trei ani, iar șoferii care folosesc acest tronson din autostrada A3 se pare că vor mai avea mult și bine de așteptat pentru ca spaţiile de parcare, spaţiile de servicii sau telefoanele de urgenţă să apară și pe marginea acestui drum de mare viteză. Deocamdată, însă spaţiile destinate acestor zone de servicii sunt marcate prin indicatoare, însă, terenurile respective sunt și vor mai rămâne un timp goale.
Și asta pentru că autoritatea contractantă – Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – a anulat procedura de achiziție a serviciilor pentru realizarea studiilor de fezabilitate necesare apariției acestor spații de servicii. Motivul: au fost depuse numai oferte inacceptabile sau neconforme cu cerințele din caietul de sarcini.
La începutul acestui an, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România demarase procedurile pentru a pune la punct patru spaţii de servicii pe autostrada Bucureşti – Ploieşti, dintre care două ar fi urmat să fie amplasate pe raza judeţului Prahova, un punct între Balta Doamnei şi Gherghiţa (la kilometrul 35) şi al doilea punct la Bărcăneşti (kilometrul 57).
Deşi aceste spaţii erau prevăzute în proiectul tronsonului din A3, a fost nevoie de aproape trei ani de la deschiderea circulaţiei pentru ca reprezentanţii CNADNR să se gândească în mod real la concesionarea terenurilor respective, în vederea creării de facilităţi pentru participanţii la trafic.
Spaţiile de servicii sunt în afara carosabilului autostrăzii şi trebuie să asigure şoferilor facilităţi de alimentare cu combustibil, service auto, toalete, spaţii de odihnă de scurtă durată şi de odihnă peste noapte, spaţii comerciale şi pentru asistenţă tehnică.
Aşa cum a fost prevăzut încă de la proiectare, autostrada A3, între Bucureşti şi Ploieşti, ar trebui să aibă un spaţiu de servicii de tip S3, la kilometrul 17 – pe partea dreaptă, un spaţiu de servicii de acelaşi tip (S3) la kilometrul 20 – pe partea stângă, şi alte două spaţii de servicii tip S1 pe raza judeţului Prahova – între Balta Doamnei şi Gherghiţa, la kilometrul 35, pe stânga şi pe dreapta, dar şi la Bărcăneşti, tot pe stânga şi pe dreapta autostrăzii.
Zonele cu servicii tip S1 – aşa cum ar trebui să apară în localităţile menţionate de pe raza Prahovei – presupun staţii de alimentare cu carburanţi, snack-bar, grup sanitar, parcare auto, spaţii de odihnă, spaţii de protecţie şi amenajări peisagistice, spaţiu comercial.