C. D.

Asociatia Natională pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din România (ANPCPPSR) – InfoCons atenţionează asupra faptului că furtul de identitate devine, pe zi ce trece, un flagel la nivel mondial şi european, dar este prezent şi în România. De aceea, cei care utilizează internetul trebuie să aibă grijă mai ales atunci când doresc să intre în contact cu o firmă şi nu se poate altfel decât prin intermediul unui formular de contact în care sunt solicitate date cu caracter personal. ,,Datele cu caracter personal reprezintă orice informaţii referitoare la o persoană fizică identificată sau identificabilă, respectiv nume şi prenume, adresa, data naşterii, date din actele de stare civilă, seria şi nr. BI/CI, codul numeric personal, funcţia, adresa e-mail, imaginea. Datele personale oferă informaţii despre fiecare persoană, obiceiurile şi opiniile acesteia, despre anumite aspecte ale personalităţii fiecăruia şi pot dezvălui ce relaţii are fiecare persoană cu alţi oameni, care este starea de sănătate’’, explică reprezentanţii ANPCPPSR. Potrivit asociaţiei amintite, pentru a evita situaţii neplăcute e bine ca fiecare să-şi cunoască drepturile în astfel de cazuri. În primul rând, e vorba despre dreptul de a fi informat gratuit de către operatorul care colectează datele cu privire la identitatea sa, în ce scop colectează/prelucrează datele, cui le-ar putea dezvălui, care ar fi consecinţele în cazul unui refuz. De asemenea, se poate solicita unui operator în scris, sub semnătură şi dată, să rectifice datele sau să le actualizeze ori, după caz, să blocheze prelucrarea datelor, să le şteargă, să nu le dezvăluie, să le transforme în date anonime în cazul în care le-a prelucrat ilegal. De asemenea, tot în scris, se poate solicita să nu fie prelucrate datele personale în scop de marketing direct sau să nu fie dezvăluite unor terţi în acest scop. Un alt drept este acela de a nu fi supus unor decizii automate individuale. În acest sens, se poate solicita operatorului să retragă, să anuleze, să reevalueze o decizie pe care a luat-o exclusiv prin folosirea mijloacelor automate prin care vă evaluează competenţa profesională, credibilitatea sau comportamentul, în anumite condiţii. Pentru încălcarea drepturilor legate de prelucrarea datelor personale, se poate reclama Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) nerespectarea drepturilor garantate de Legea nr. 677/2001. În plus, e bine de ştiut că se poate verifica dacă un operator a anunţat (“notificat”) ANSPDCP că prelucrează date personale, inclusiv on-line prin accesarea www.dataprotection.ro. În cazul în care un operator nu v-a respectat drepturile sau chiar v-a produs un prejudiciu prin prelucrarea ilegală a datelor, atunci se poate chema în judecată operatorul. ,,Drepturile consumatorilor prevăzute şi stipulate de Legea 296/2004 privind Codul Consumului, Odonanţa de Guvern nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cât şi Legea nr. 365 din 7 iunie 2002 privind comerţul electronic aduc în atenţie modalităţile de informare cu privire la colectarea datelor cu caracter personal, cât şi informaţiile minimale ce trebuie să se regăsească în cazul unei pagini web.