Violeta Stoica

În luna iulie 2012, se deschidea circulaţia pe tronsonul Bucureşti-Ploieşti al autostrăzii A3. De aproape trei ani, şoferii care folosesc acest sector de autostradă pentru a ajunge mai repede de la ieşirea din Bucureşti spre Ploieşti şi-au arătat nemulţumirea că nu există spaţii de parcare, spaţii de servicii sau telefoane de urgenţă pe marginea drumului de mare viteză. Spaţiile destinate acestor zone de servicii sunt marcate prin indicatoare, însă locaţiile respective sunt, deocamdată, goale. În 2015, în sfârşit, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a demarat procedurile pentru a pune la punct patru spaţii de servicii pe autostrada Bucureşti – Ploieşti, dintre care două vor fi amplasate pe raza judeţului Prahova, un punct între Balta Doamnei şi Gherghiţa (la kilometrul 35) şi al doilea punct – la Bărcăneşti (kilometrul 57).
Deşi aceste spaţii erau prevăzute în proiectul tronsonului din A3, a fost nevoie de aproape trei ani de la deschiderea circulaţiei pentru ca reprezentanţii CNADNR să se gândească în mod real la concesionarea terenurilor respective, în vederea creării de facilităţi pentru participanţii la trafic.

Spaţiile de servicii sunt în afara carosabilului autostrăzii şi trebuie să asigure şoferilor facilităţi de alimentare cu combustibil, service auto, toalete, spaţii de odihnă de scurtă durată şi de odihnă peste noapte, spaţii comerciale şi pentru asistenţă tehnică.
Aşa cum a fost prevăzut încă de la proiectare, autostrada A3, între Bucureşti şi Ploieşti, ar trebui să aibă un spaţiu de servicii de tip S3, la kilometrul 17, pe partea dreaptă, un spaţiu de servicii de acelaşi tip (S3) la kilometrul 20, pe partea stângă, şi alte două spaţii de servicii tip S1 pe raza judeţului Prahova – între Balta Doamnei şi Gherghiţa, la kilometrul 35, pe stânga şi pe dreapta, dar şi la Bărcăneşti, tot pe stânga şi pe dreapta autostrăzii.
Locaţiile cu servicii tip S1 – aşa cum ar trebui să apară în zonele menţionate de pe raza Prahovei – presupun staţii de alimentare cu carburanţi, snack-bar, grup sanitar, parcare auto, spaţii de odihnă, spaţii de protecţie şi amenajări peisagistice, spaţiu comercial.
Deocamdată, însă, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a lansat procedura pentru realizarea studiilor de fundamentare a deciziei de concesionare pentru spaţiile de servicii aflate pe unele tronsoane de autostradă, printre care se regăseşte şi cel dintre Bucureşti şi Ploieşti. Prin aceste studii de fundamentare se doreşte analizarea împărţirii optime pe loturi (cel puţin două staţii de servicii stânga/ dreapta) în vederea demarării procedurii de atribuire a contractelor de concesiune.