Preşedintele UNPR, deputatul Valeriu Steriu, a depus ieri în Parlament un proiect de lege privind acordarea de tichete valorice de către angajatori pentru a încuraja folosirea bicicletei pentru deplasările între domiciliu şi locul de muncă, precum şi pentru deplasările în interes de serviciu. Angajatorii ar putea acorda angajaţilor subvenţii sub forma unor tichete de bicicletă (tichete valorice pentru achiziţionarea bicicletelor), o dată la trei ani, valoarea maximă a subvenţiei fiind de 1.500 lei, potrivit unui comunicat de presă al UNPR.
Aceste tichete vor putea fi utilizate atât pentru achiziţionarea de biciclete, dar şi pentru accesorii, piese de schimb, unelte şi produse de întreţinere sau echipamentul pe care îl poartă ciclistul.
Totodată, liderul UNPR vrea ca angajatorii să poată acorda indemnizaţii pentru mersul pe bicicletă angajaţilor care utilizează acest mijloc de transport pentru a se deplasa la locul de muncă sau pentru deplasările în interes de serviciu. Această indemnizaţie este acordată tot sub forma tichetelor de bicicletă, într-o limită anuală de 300 lei, pentru o valoare de 0,33 lei/kilometru.
Angajatorii au libertatea de a defini, după consultarea angajaţilor vizaţi, lista documentelor justificative necesare acordării indemnizaţiei şi frecvenţa prezentării acestora. „Chiar şi acum utilizez bicicleta inclusiv pentru a mă deplasa spre Parlament şi am toate motivele pentru a face această alegere: mă antrenez, ajung mai repede şi chiar reuşesc să contribui la reducerea noxelor. Cu ajutorul acestei legi, îmi propun să conving un segment important din mediul urban să-mi urmeze exemplul şi cred că astfel am produce o schimbare importantă la nivelul traficului din marile oraşe. Ar fi un mic pas al fiecăruia dintre noi pentru o schimbare mare, în bine, la nivelul comunităţilor în care trăim”, a declarat deputatul Valeriu Steriu, potrivit sursei citate.
Legea se inspiră din iniţiative similare implementate de mai multe state UE pentru încurajarea cumpărării unei biciclete în vederea efectuării traseului domiciliu-loc de muncă-domiciliu (Olanda, Irlanda, Regatul Unit, cu celebrul program Cycle to work din 1999) şi pentru deplasările în interes profesional (Olanda, Belgia, Regatul Unit, Austria), prin aşa-numitele indemnizaţii de kilometraj pentru bicicletă.
Franţa este unul dintre statele europene care la rândul său încurajează folosirea bicicletei pentru deplasările în interes de serviciu.