V. Stoica

Una dintre soluțiile pentru rezolvarea problemelor care au apărut în transportul public la nivel local sau la nivel județean ar fi înființarea unei asociații de dezvoltare intercomunitară în Prahova care să reglementeze activitățile de profil, atât în sistemul rutier, cât și feroviar. Aceasta este una dintre variantele propuse de către Radu Popescu, fostul director al Regiei Autonome de Transport Public Ploiești, actuala Transport Călători Express, pentru revigorarea transportului public ploieștean și intrajudețean. “Aceasta ar fi instituția care reglementează tot ceea ce ține de transportul public, pentru că în această zonă de acoperire intră inclusiv transportul feroviar, pentru că și acesta este un transport public. Din punctul de vedere al celui care emite un regulament pentru transportul public, unul dintre obiective ar trebui să fie cum poate un călător să beneficieze de facilități de așa natură încât să ajungă în timpul cel mai scurt posibil de la punctul A la punctul B. Călătorul nu este interesat că transportul public este efectuat cu X, cu Y sau cu Z. La nivel județean, trebuie să existe niște puncte de intermodalitate, cum ar fi cel în care să te lase, de exemplu, autocarul care vine din Italia, să te urci în mijlocul de transport care să te ducă în localitatea vecină, iar timpii de așteptare să fie mici. Mai mult decât atât, călătorul să nu fie nevoit să se deplaseze cu taxiul de la Autogara de Nord la Autogara de Sud. Aceasta ar trebui să fie menirea unei autorități de transport care să reglementeze foarte clar un plan de transport. Plan de transport care nu se realizează ușor, fiind nevoie de timp și de colaborare între mai multe instituții pentru a-l pune la punct. O importanță deosebită într-un plan de transport o au punctele intermodale – în aceste zone speciale trebuie să existe mai multe tipuri de transport public, iar publicul călător să le regăsească pe toate în același loc și să poată alege modalitatea care îi este favorabilă pentru a se deplasa dintr-un punct în altul”.
Radu Popescu explică și ce ar trebui făcut pentru apariția unei autorități la nivel județean care să urmărească realizarea unui sistem de transport public eficient: “Este un sistem destul de complicat, însă, dacă s-a putut realiza în altă parte – inclusiv un plan tarifar comun – ar trebui să se poată face și în România. Trebuie gândit de pe acum acest plan de transport județean, însă până în 2019 nu se va putea implementa nimic, pentru că traseele intrajudețene sunt licitate și până atunci vor fi în vigoare contractele actuale. Un asemenea plan de transport nu poate fi realizat peste noapte și, categoric, va fi nevoie de un consultant care are experiență în această privință. După realizarea acelui plan de transport, populația trebuie să fie invitată la dezbateri publice, să i se prezinte avantajele unui sistem unitar de transport, precum și cele ale folosirii unor instrumente mult mai eficiente și mai moderne de contabilizare a călătoriilor. De exemplu, validarea unui card de fiecare dată când folosim un mijloc de transport în comun. Cetățeanul trebuie să fie informat și va fi nevoie de multă diseminare în acest sens și într-o perioadă de timp rezonabilă, pentru ca în paralel cu partea de realizare a unui plan de transport să existe și dezbaterile publice, pentru prezentarea și obținerea feedback-ului pentru schimbările preconizate”.
Regulamentul european 1370 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători este cel în baza căruia ar fi trebuit să fie implementate și în România toate modificările în materie de transport public.
Regulamentul european menționat, emis în anul 2007, definește modul în care, în conformitate cu normele dreptului comunitar, autoritățile competente pot acționa în domeniul transportului public de călători pentru a garanta prestarea de servicii de interes general care sunt, printre altele, mai numeroase, mai sigure, de calitate mai bună sau au costuri mai scăzute decât cele pe care le-ar fi permis numai acțiunea forțelor pieței.