Totalul magazinelor, atât din comerţul modern, cât şi din cel tradiţional, şi al unităţilor HoReCa din România se situa la finalul anului trecut de 122.101, potrivit firmei Vektor MF, care apreciază că numărul lor se va reduce. „Estimăm o evoluţie negativă a universului de magazine din România, o reducere a acestuia ca urmare a faptului că numărul magazinelor noi va fi mult mai mic decât al celor care se vor închide”, a declarat un reprezentant al firmei menționate. Tendinţa ultimilor ani în rândul retailerilor mari a fost extinderea pe segmentele de magazine de proximitate şi supermarketuri, trend care va continua şi va afecta, în principal, magazinele alimentare mici ale antreprenorilor locali.
„O cifră exactă privind numărul de magazine deschise şi închise în comerţul tradiţional şi impactul deschiderilor din comerţul modern asupra celui tradiţional vom avea peste doi ani când intenţionăm să realizăm din nou un recensământ complet”, a mai menționat reprezentantul firmei. Vektor Marktforschung a efectuat anul trecut primul recensământ complet al tuturor punctelor de vânzare de bunuri de larg consum alimentare şi nealimentare din România, până în cele mai îndepărtate sate din ţară. Potrivit studiului, comerţul tradiţional este reprezentat de 86.222 de magazine, urmat de HoReCa – 34.526 unităţi şi retailul modern – 1.353 magazine. Suprafaţa totală a spaţiilor de retail era de 6.857.514 metri pătraţi, din care 44,5% retailul tradiţional, 30,5% HoReCa şi 25% comerţul modern. Totuşi, cu doar 1,1% din totalul magazinelor de pe piaţă şi 25% din suprafaţa de vânzare, cele 12 reţele mari de retail cumulau la finalul anului trecut jumătate din cifra totală de afaceri a pieţei de retail (comerţ modern şi comerţ tradiţional). Se estimează că şi în acest an retailul modern îşi va continua ascensiunea şi va ajunge la o pondere de 55%.
Comerţul modern din România îşi are începuturile la mijlocul anilor ’90.