“Şcoala este, de multe ori, locul unei parade de ţinute extravagante şi uneori indecente, însă introducerea unei uniforme trebuie decisă cu elevii, iar ministerul, inspectoratul şi şcolile nu trebuie să aibă nicio legătură cu achiziţia acesteia, a declarat ministrul Mihnea Costoiu. Ministrul delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, a declarat, recent, la o dezbatere pe tema iniţiativei introducerii uniformelor în şcolile dintr-unul dintre sectoarele Municipiului Bucureşti, că educaţia se face începând de la ţinută, fără a fi vorba doar de ţinuta vestimentară. „Şcoala, de multe ori, a devenit locul unei parade în care sunt expuse ţinutele extravagante şi uneori indecente. Dacă nu spunem acest lucru, greşim faţă de copii”, a spus Costoiu.
Demnitarul a precizat că, în opinia sa, copiilor ar trebui să li se explice rolul ţinutei şcolare, care nu este de uniformizare, iar orice decizie în această privinţă să se ia numai cu acordul lor, dar ei să conştientizeze de ce doresc uniforma sau de ce o resping.
Mihnea Costoiu a mai spus că, în cazul în care se hotărăşte introducerea uniformei şcolare, decizia trebuie să fie luată la nivelul şcolii, însă nici ministerul, nici inspectoratul şcolar şi nici instituţia de învăţământ nu trebuie să se ocupe de achiziţia ţinutelor şcolare.
„Ministerul Educaţiei Naţionale trebuie să se ocupe de partea pe care o are în responsabilitate, nu de construcţii de clădiri şi de achiziţii. Şcoala, ministerul, inspectoratul nu trebuie să se amestece în achiziţia acestor produse”, a mai spus ministrul delegat pentru Învăţământ Superior. Inspectorul şcolar general al Municipiului Bucureşti, Constantin Trăistaru, a precizat că nu este de acord, ca principiu, cu introducerea elementului „obligatoriu” legat de ţinută, el explicând că dacă după 1990 am trecut dintr-un tip de societate în alt tip de societate, ar trebui lăsată libertatea de opţiune a fiecăruia. „Asociaţiile de părinţi, care au responsabilitatea materială, trebuie să discearnă şi, împreună cu conducerile unităţilor de învăţământ, după consultarea elevilor, să ajungă la o concluzie diferenţiată de la unitate la unitate. Eu nu sunt adeptul termenului de «uniformă». Pot spune, însă, că orice şcoală trebuie să aibă brandul propriu, să aibă propriul prestigiu, pe care şi-l promovează inclusiv prin ţinută particularizată. Din punctul meu de vedere, ar fi o dovadă că un manager de unitate de învăţământ a înţeles ce înseamnă marketingul şi că prin ţinută poate să promoveze o serie dintre valorile unităţii de învăţământ. Susţin ţinute reprezentative, diferenţiate, care să exprime foarte bine identitatea şi particularităţile fiecăreia dintre unităţile de învăţământ”, a declarat Trăistaru. În cadrul dezbaterii s-a discutat şi despre preţul uniformelor şcolare, care uneori ar costa mult prea mult, iar unii părinţi nu şi-ar putea permite astfel de costuri.
Directorii unităţilor de învăţământ au spus că susţin uniformele şcolare, care există deja în unele unităţi, şi au precizat că acestea trebuie
percepute ca simboluri ale şcolilor, ca elemente de identificare, şi nu ca măsură de uniformizare. De altfel, toate cadrele didactice au pus accentul pe ideea de introducere a unei ţinute şcolare personalizate pentru fiecare şcoală, dar şi pe faptul că aceasta trebuie privită ca simbol al unităţii de învăţământ.