Pe DN1 A s-a intervenit zilele trecute cu utilaje de împrumut, din Buzău

Violeta Stoica

3-a-15-nov

Anul acesta, Prahova este printre județele care nu au acoperite serviciile de deszăpezire pentru drumurile naționale și nici pentru drumurile județene, prin contracte ferme, cel puțin până în prezent. Procedura de achiziție pentru încheierea contractelor de deszăpezire a drumurilor județene este încă în derulare, în cel mai bun caz urmând ca documentele să fie parafate de Consiliul Județean Prahova la sfârșitul acestei săptămâni. Pe de altă parte, la același capitol, situația drumurilor naționale care străbat județul Prahova și tronsonul prahovean al autostrăzii București-Ploiești este, deocamdată, incertă, pentru că abia ieri au fost deschise ofertele pentru procedura de urgență organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fosta CNADNR), în vederea încheierii unor contracte temporare până la parafarea unor contracte multianuale, pentru o perioadă de patru ani.

Situația actuală privind contractele de deszăpezire a drumurilor naționale și a celor județene din Prahova ar fi mult mai critică dacă previziunile meteorologilor ar fi scos la iveală că – săptămâna aceasta – s-ar îndrepta spre Prahova vreo urgie a naturii care să implice viscol și ninsori puternice. Autoritățile județene se roagă, la propriu, ca până la încheierea unor contracte ferme pentru deszăpezire să nu se abată asupra Prahovei ninsori și vânt puternic, pentru că tot teritoriul ar putea să fie blocat.
Lucrurile stăteau, ieri, în felul următor: Prahova nu era acoperită cu operatori de deszăpezire care să aibă contracte de prestări de servicii ferme. Abia ieri, la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (fosta CNADNR) s-au deschis ofertele în cadrul procedurii de urgență care va implica încheierea unor contracte de deszăpezire provizorii în județele în care licitațiile “mari” au fost anulate, așa cum s-a întâmplat și cu tronsoanele de drumuri naționale care străbat județul Prahova, administrate de Secția Drumuri Naționale Ploiești. Aceste contracte ar urma să fie valabile pe o perioadă determinată, respectiv până la încheierea procedurii reluate de achiziție a serviciilor de deszăpezire pentru patru ani. Până atunci…
Reprezentanții Secției Drumuri Naționale Ploiești spun că, în weekendul trecut, pe DN1A s-a intervenit cu trei utilaje împrumutate de la Secția Drumuri Naționale Buzău, respectiv cu două utilaje multifuncționale (ATB-uri) cu lamă și cu o sărăriță. Pe de altă parte, însă, pe DN1 s-a acționat cu utilaje proprii ale Secției Drumuri Naționale Ploiești, respectiv cu patru utilaje UNIMOG, circulându-se în condiții de iarnă.
Președintele Consiliului Județean Prahova, Bogdan Toader, a declarat, ieri, pentru ziarul Prahova, că vineri, 18 noiembrie, este posibil să fie semnate contractele de deszăpezire pentru cele opt sectoare în care a fost împărțit județul Prahova, dar că, deocamdată, nu poate decât să se roage ca până atunci să nu ningă astfel încăt să fie nevoie să se acționeze. Pe drumurile județene, până la parafarea contractelor pentru serviciile de deszăpezire pentru cele opt sectoare, există doar posibilitatea de a se acționa pentru combaterea poleiului, cu utilajele Direcției de Protecție a Plantelor și de Întreținere a Drumurilor Județene Prahova, aflată în subordinea Consiliului Județean Prahova. În rest, Dumnezeu cu mila, pentru că autoritățile se roagă la propriu să nu ningă până la sfârșitul acestei săptămâni, când este preconizată parafarea contractelor de deszăpezire pe cele opt sectoare de drumuri județene!
Deși procedura de achiziție a fost lansată din timp de către autoritatea contractantă – Consiliul Județean Prahova, schimbările intervenite pe parcurs au generat această situație dificilă: lipsa de acoperire cu servicii de deszăpezire a drumurilor aflate în administrarea CJ.

Blocaje în trafic, din cauza copacilor căzuţi pe carosabil

Deși nu a fost vorba despre întreruperea circulației din cauza zăpezii, traficul rutier în zona montană pe drumurile naționale DN1 și DN1A a fost blocat, de mai multe ori, în după amiaza zilei de duminică și până duminică seara, pentru perioade relativ scurte de timp.
La Azuga, Sinaia, între Comarnic și Sinaia (pe DN1), dar și la limita dintre Prahova cu județul Brașov (pe DN1A), copacii căzuți pe carosabil au dat bătăi de cap atât șoferilor, cât și Poliției Rutiere și reprezentanților ISU Prahova.
De exemplu, în Sinaia, în urma căderii a doi brazi pe DN1, a fost avariat un autoturism ai cărui ocupanți au suferit atacuri de panică, însă au avut norocul să nu fie răniți în urma impactului. În Azuga, ca urmare a căderii a trei brazi pe partea carosabilă, circulația a fost blocată timp de o oră tot pe DN1.
Din acest punct de vedere, pentru că starea vremii a fost deosebit de rea – vântul bătând cu putere în zona montană – nu poate fi nimeni tras la răspundere legal pentru blocajele din trafic cauzate de căderile de copaci. Însă rămâne întrebarea: în cazul în care persoanele aflate în autoturismul avariat în urma căderii copacului de la Sinaia ar fi suferit răni care ar fi necesitat spitalizare sau, mai grav, incidentul s-ar fi soldat cu decese, ar fi răspuns cineva?
Practic, cine ar trebui să verifice starea copacilor de pe marginea drumurilor? În zona de restricție și siguranță a drumurilor – administratorul acestora, iar în rest – proprietarii pădurilor respective.
Însă este, practic, imposibil de stabilit care dintre copaci ar putea să cadă și care nu, în zonele de munte în care pădurea este la doar câțiva metri de carosabil. Iar în perioadele în care vremea nefavorabilă își face de cap, iar vântul bate cu atâta putere încât scoate din rădăcini pomii, singura intervenție rămâne a pompierilor care acționează pentru îndepărtarea din trafic a copacilor smulși și aruncați pe carosabil.