* Sindicaliștii din transportul public au sărit la gâtul aleșilor locali

Violeta Stoica

“Să nu ne mai cereți să avem răbdare!”, au strigat, ieri, membrii sindicatelor din cadrul Transport Călători Express în fața consilierilor locali, pe care i-au acuzat că nu au susținut așa cum se cuvenea societatea care asigură serviciul de transport public în municipiul Ploiești. Deși nu este pentru prima dată când sindicaliștii au fost prezenți la ședințele de consiliu local, ieri aceștia au răbufnit la adresa aleșilor locali, pe care i-au acuzat că au luat decizii pentru care ar trebui să dea socoteală, având în vedere faptul că Transport Călători Express, societate din subordinea Consiliului Local Ploiești, are în prezent probleme financiare.
Angajații TCE le-au reproșat chiar și faptul că, în cadrul procesului dintre RATP/TCE cu ANAF, Consiliul Local Ploiești nu s-a constituit parte, deși ca urmare a deciziilor consilierilor locali s-au produs anumite acumulări de datorii către bugetul de stat. Societatea de transport public a achitat, deja, opt milioane de lei în contul datoriilor către ANAF
.

Opt milioane de lei a achitat până acum Transport Călători Express către Agenția Națională de Administrare Fiscală, ca urmare a punerii în aplicare a deciziei definitive a instanțelor de judecată, prin care TCE a rămas cu plata datoriilor acumulate de-a lungul mai multor ani către bugetul de stat. Aceasta este prima tranșă din datorie pe care TCE a ales să o plătească, urmând ca până la sfârșitul lunii iunie să mai achite alte trei milioane de lei (aceasta fiind practic jumătate din restul sumei de achitat), dar cu condiția de a avea plătite la zi la data respectivă toate dările către stat.
Mulți se întreabă, probabil, de ce a fost nevoie de achitarea datoriei și nu de eșalonarea plăților într-o anume perioadă de timp? Răspunsul este simplu: dacă s-ar fi eșalonat plățile pentru un termen de cinci ani, să spunem, la suma inițială de plată (16 milioane de lei) s-ar mai fi adăugat în acest răstimp alte nouă milioane de lei. Mai mult decât atât, pentru a face dovada că poate achita în acest interval de cinci ani toate “ratele” către ANAF, Transport Călători Express ar fi trebuit să treacă
printr-un program de restructurare masivă, ceea ce ar fi presupus o reducere de personal de circa 400 de angajați din cei 1100 de oameni care lucrează în prezent la TCE.
Astfel, cu cele opt milioane de lei achitate deja, dar și din cauza bugetului redus aprobat de consilierii locali ploieșteni, transportul public a ajuns aproape pe butuci, dacă nu mai rău. “Nu mai avem bani de motorină, avem mijloace de transport vechi, niște hârburi pe care angajații de la TCE se chinuie să le țină pe linia de plutire”, a spus ieri vicepreședintele Sindicatului Transportatorilor din Ploiești. Crunt de corect, pentru că, potrivit informațiilor noastre, TCE are datorii restante către furnizori care depășesc două milioane de lei. Cea mai mare sumă (circa 1,3 milioane de lei) este reprezentată de facturile emise de către furnizorii de piese de schimb, produse strict necesare pentru ca autobuzele, troleibuzele, tramvaiele (cu mâna de lucru de la TCE) să poată circula. Pe locul al doilea – motorina, combustibilul care încă mai pune în mișcare roțile autobuzelor și, parțial, și pe cele ale troleibuzelor. În această privință, restanțele la plată se ridică la circa 880.000 de lei, la care se mai adaugă alți 276.000 de lei – datorii la Electrica și la gaze – 180.000 de lei.

Capital electoral pe seama angajaţilor

Ședința de ieri a Consiliului Local Ploiești a fost una dintre cele mai înverșunate din întreg mandatul care se va încheia în luna iunie a acestui an. Angajații Transport Călători Express au cerut o rezolvare a problemelor din transportul public ploieștean (plecând de fapt de la reducerea cu 50 de lei a primelor de Paști), fiind programată o întâlnire în acest sens pentru astăzi. Pe de altă parte, însă, prezența angajaților în sala de ședințe a produs în mintea unora dintre aleșii locali ideea că ar putea să profite de greutățile cu care se confruntă membrii de sindicat pentru a-și face capital electoral, uitând că, de fapt, mulți dintre aleșii locali au făcut parte din consiliile locale de la Ploiești din ultimele două-trei mandate, în cadrul cărora s-au luat decizii care – deși au părut benefice pe moment – au condus la adâncirea complicațiilor financiare de la TCE.
Astăzi, la TCE se dau salariile, însă oamenii așteaptă soluții serioase de la membrii AGA, de la Consiliul de Administrație și de la consilierii locali pentru problemele societății. Singura soluție pare a fi, însă, o suplimentare a bugetului acestei societăți, care se zbate să trăiască prin propriile puteri, cu niște costuri foarte mari.
Concluzia de ieri a fost trasă de un angajat al TCE, adresându-se consilierilor locali: “Dacă aveți curaj, spuneți ploieștenilor că nu mai funcționează transportul public al orașului! Găsiți soluții!”.