V. Stoica

Zece vagoane de tramvai are de gând să cumpere societatea ploieșteană de transport public, printr-o licitație care se va derula la jumătatea lunii decembrie, la sediul Transport Călători Express. Având în vedere că o garnitură de tramvai nouă costă mai bine de un milion de euro, societatea aflată în subordinea Consiliului Local Ploiești a găsit, din nou, fonduri doar pentru achiziții second hand. Astfel, cu circa un milion de lei, intenționează să achiziționeze 10 vagoane de tramvai second-hand, dar care să aibă un rulaj maxim de… 1,4 milioane de kilometri!
Potrivit caietului de sarcini publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, toate cele 10 vagoane trebuie să fie de aceeași marcă și de același tip, iar condițiile impuse prin documentație sunt să fie în stare de funcționare, complete, aspectuoase, să fie sigure în exploatare și să asigure pasagerilor confortul necesar. “Toate subansamblele şi componentele care echipează vagoanele de tramvai trebuie să aibă o funcţionare normală, fără să-şi modifice performanţele (…) şi să nu prezinte uzuri anormale. Componentele din cauciuc, plastic, compozite să fie rezistente în condiţiile de lucru la agenţii climatici, la variaţiile de temperatură, presiune şi să prezinte siguranţă în funcţionare. Nu se admit rupturi, fisuri, îmbătrâniri, dezlipiri sau părţi lipsă ale acestora. Trebuie să se asigure o etanşare şi o funcţionare corespunzătoare scopului propus. Acoperirile cu vopsea şi galvanice, atât cele de protecţie cât şi cele decorative, vor fi în bună stare, fără fisuri, sau zone cu vopsea dezlipită, fără porţiuni corodate, fără rugină. Motoarele şi transmisia trebuie să fie în stare bună de funcţionare, să fie curate, fără pierderi sau scurgeri de ulei ori alte lichide, să aibă o funcţionare corespunzătoare, fără: trepidaţii, şocuri, bătăi sau alte zgomote. Nu se admit capitonaje interioare degradate sau cu remedieri necorespunzătoare calitativ.
Scaunele vor asigura confortul pasagerilor, armonia optică a salonului pasageri şi o întreţinere redusă a acestora. Nu se admit scaune de tipuri diferite sau cu tapiţerii uzate ori culori diferite, fără rupturi, fisuri, suporţi deformaţi şi să aibă tapiţeria curată, fără tăieturi, zone descusute sau dezlipite”, se precizează în caietul de sarcini redactat de autoritatea contractantă.
De asemenea, în perioada de evaluare a ofertelor, înainte de stabilirea câştigătorului, autoritatea contractantă are dreptul de a inspecta şi testa tramvaiele, iar firma care se va clasa pe primul loc va fi obligată să demonstreze comisiei de evaluare conformitatea vagoanelor cu cerințele TCE, inclusiv prin efectuarea probelor, în mers, cu fiecare tramvai.