Violeta Stoica

Şansele ca pe străzile din Ploieşti să vedem circulând, în viitorul apropiat, autobuze noi, care să înlocuiască actualele mijloace de transport în comun – unele asemănătoare “ratelor” cu care erau transportaţi navetiştii, pe vremuri, din mediul rural către oraş – sunt din ce în ce mai mici, în condiţiile în care nu se vor modifica intenţiile municipalităţii în legătură cu garantarea leasingului pe care ar trebui să îl facă Transport Călători Express în vederea achiziţionării celor 15 autobuze noi.
În Sistemul Electronic de Achiziţii Publice au fost publicate mai multe răspunsuri la cererile de clarificări depuse de către societăţi care ar fi interesate de participarea la licitaţia pentru cumpărarea celor 15 autobuze noi care ar mai schimba, măcar parţial, învechitul parc auto al societăţii de transport public din Ploieşti. Din clarificări reiese că firmele pun cam aceleaşi condiţii care au fost solicitate şi la rundele anterioare ale acestei licitaţii, care se tot organizează, replanifică şi, în cele din urmă, se anulează, de mai bine de un an.
A treia rundă de organizare a procedurii de achiziţie, pe care societatea de transport public aflată în subordinea Consiliului Local o tot organizează, pare să aibă cam aceeaşi soartă cu a celor care au mai avut loc.
Până acum, principala cauză a lipsei ofertelor pare să fi fost solicitarea expresă a firmelor care au cerut clarificări pentru ca municipalitatea să garanteze contractul de leasing prin care ar fi trebuit să fie achiziţionate autobuzele. Pentru că în şedinţa Consiliului Local Ploieşti nu a fost aprobată propunerea de garantare de către municipalitate a leasingului, rezultatul a fost, în final, anularea acestor licitaţii.
Recent, societatea de transport public de persoane din Ploieşti a reluat procedura de achiziţie a 15 autobuze de călători, în leasing, după ce, în vara trecută, a cumpărat 10 mijloace de transport second-hand, de la o firmă din Sibiu.
După mai multe tentative eşuate de achiziţionare de autobuze noi, care să înlocuiască hârburile aflate, încă, în circulaţie pe străzile din Ploieşti, Transport Călători Express mai încearcă încă o dată marea cu degetul. Deşi, potrivit datelor publicate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, TCE Ploieşti aştepta ofertele până pe 29 aprilie, termenele iniţiale s-au modificat, astfel că depunerea ofertelor s-a prelungit până pe 28 mai, iar evaluarea acestora – dacă vor exista – se va încheia, teoretic, în luna iunie.
În draftul de contract, firma care va fi declarată câştigătoare este obligată să furnizeze, în sistem leasing financiar, 15 autobuze pentru transportul urban, de 12 metri lungime, cu podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, cu garanţie pentru fiecare componentă în parte. Condiţiile financiare pentru dobândirea în sistem de leasing financiar ar fi perioada de finanţare de 60 de luni, avans de 10% din valoarea totală a contractului, rata lunară de plată să fie constantă pe toată perioada de leasing, cu o rată a dobânzii fixă, iar valoarea reziduală – reprezentată de ultima rată de leasing, prin plata căreia se operează transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor finanţate.