Dumitru Constantin

Ieri, la sediul Palatului Administrativ din Ploieşti, a avut loc o întâlnire între reprezentanţi ai Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Ploieşti şi primarii localităţilor prahovene în legătură cu aplicarea Legii bugetului de stat pe anul 2015. Aşa cum am mai scris, aceasta include o serie de noutăţi, cea mai importantă fiind stabilirea unor limite de venituri proprii pe categorii de unităţi administrativ-teritoriale, luând în calcul veniturile proprii realizate în 2013. Concret, este vorba despre 1,5 milioane de lei pentru comune, 6 milioane de lei pentru oraşe, 20 milioane de lei pentru municipii, 50 milioane de lei pentru municipii reşedinţă de judeţ şi 80 milioane de lei pentru judeţe. O altă noutate constă în faptul că banii pentru echilibrarea bugetelor locale vor fi alocaţi direct unităţilor administrativ-teritoriale de către Ministerul Finanţelor – şi nu de către consiliile judeţene, ca până acum. Deci nicio comună nu va avea un buget sub 1,5 milioane de lei. Cele care nu înregistrează venituri proprii până la nivelul limitelor menţionate vor primi diferenţa de la bugetul statului. Această prevedere reprezintă, fireşte, un ajutor neimaginat vreodată de către primarii comunelor sărace. În schimb, majoritatea edililor de comune sau oraşe cu venituri proprii peste medie s-au arătat total nemulţumiţi, întrucât li se vor reduce veniturile bugetare pe alocuri chiar şi cu o treime! În opinia lor, acest lucru este cauzat de faptul că la veniturile proprii pe anul 2013 sunt incluse şi cele încasate, de pildă, în urma concesionării terenurilor sau a unor parteneriate, care sunt venituri ocazionale, nu permanente. Deci actuala lege a bugetului de stat este total nedreaptă, afirmă mulţi primari. Adevăr recunoscut şi de Ion Chircu – şef Serviciu în cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Ploieşti, care a precizat:” Într-adevăr, noua lege asigură o echilibrare insuficientă a bugetelor. Tocmai de aceea vă sugerez ca toate observaţiile pe care le aveţi pe această temă să le trimiteţi, cât mai repede, structurilor asociative din care faceţi parte (n.n. – Asociaţia comunelor, a oraşelor sau a municipiilor din România, după caz), structuri care, ulterior, vor avea o întâlnire cu ministrul Finanţelor, Darius Vâlcov, în vederea soluţionării acestor probleme”.
Tot în cadrul întâlnirii de ieri, a mai fost adus în discuţie un mai vechi obicei păgubos al unora dintre primari, anume acela de a solicita de la Fiscul Prahova, în ultimele zile ale anului, diverse sume de bani în scopul acoperirii unor cheltuieli stringente. Din diverse motive, însă, o bună parte dintre aceste sume nu sunt cheltuite şi, ca atare, sunt obligaţi să le returneze statului. Numai că, în cele mai multe situaţii, acest lucru nu se face în timp util de către primării, caz în care banii rămaşi necheltuiţi ar fi putut fi redistribuiţi, de către Fisc, altor localităţi care, într-adevăr, aveau mare nevoie de ei.
Plata, începând din această lună, a normei de hrană pentru poliţiştii locali, potrivit prevederilor OUG nr. 65/20014, a fost ultimul subiect inclus pe agenda întâlnirii de ieri. Dar şi acesta a suscitat nenumărate controverse, în sensul că unii dintre primari consideră că trebuie luate în calcul numărul de zile lucrătoare ale poliţistului dintr-o lună, pe când alţii – numărul de zile calendaristice. În cele din urmă, s-a acreditat ideea că primarii vor respecta decizia membrilor consiliilor locale, când va fi dezbătut acest subiect.