Violeta Stoica

Înainte de organizarea licitaţiei pentru cumpărarea celor 24 de troleibuze Neoplan, la mâna a doua, pentru ploieştenii entuziasmaţi de carcasă, informaţia potrivit căreia două dintre ele au luat foc din cauza defecţiunilor la sistemul electric – în Elveţia – i-a lăsat fără reacţie pe foştii şefi din Primăria Ploieşti şi din Regia Autonomă de Transport Public Ploieşti, actuala Transport Călători Express. Acum, societatea ploieşteană de transport public, prin conducerea actuală, încearcă să scoată castanele din foc fără să se ardă… O nouă cheltuială trebuie făcută pentru mult-hulitele trolee Neoplan, ale căror piese electrice au început să cadă la puţin timp de la achiziţia dubioasă.
În prezent, reprezentanţii Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Serviciul Teritorial Ploieşti încearcă să desluşească modul în care au fost cumpărate aceste mijloace de transport în comun care înghit fonduri cu nemiluita şi pentru care pe piaţă nu prea există piese de schimb!
Despre faptul că Transport Călători Express are un parc de autobuze vechi s-a tot vorbit, de-a lungul timpului. De la începerea lucrărilor la liniile de tramvai au început să iasă pe străzi – recondiţionate, cu chiu, cu vai – mijloace de transport în comun care erau numai bune pentru… casare! Şi în care este nevoie de „injectarea” multor bani pentru a putea fi ţinute pe linia de plutire. Una este, însă, să vorbeşti despre autobuzele îmbătrânite, iar alta să discuţi despre cheltuieli masive pentru nişte troleibuze cumpărate la sfârşitul anului 2009 şi a căror speranţă de viaţă era, de principiu, alta!
Potrivit reprezentanţilor Transport Călători Express, de la intrarea în vigoare a gratuităţii pe transportul public ploieştean, pentru persoanele care au venitul net sub 3000 de lei, numărul călătoriilor a crescut extrem de mult, de la aproximativ 6,5 milioane de călătorii lunar la circa 27 de milioane de călătorii lunar. Ceea ce înseamnă că şi autobuzele şi troleibuzele sunt suprasolicitate.
Acest lucru generează probleme, pentru că, zilnic, cel puţin şapte autobuze trebuie să intre în reparaţii. Dincolo, însă, de acest fapt, nici troleibuzele nu o duc prea bine. Au cam început să cadă piesele electrice, pentru repararea cărora este necesară intervenţia unor firme de specialitate, care nu prea există în România. De aceea, la prima licitaţie pentru încheierea unui contract de servicii pentru repararea echipamentelor electrice pentru Neoplanele N6121 nu s-a prezentat nicio ofertă. Acum, se reia licitaţia şi se speră ca procedura să aibă o finalitate, respectiv încheierea acelui contract de asigurare a serviciilor de reparaţii fără de care celebrele trolee second-hand, cumpărate cu 150.000 de euro bucata, pe timpul administraţiei Volosevici, vor fi bune doar de stat în… garaj!
În baza contractului de reparaţii, dacă acesta va fi semnat, vor trebui fie înlocuite, fie reparate piesele sau subansamblele electrice ale troleibuzelor, valoarea estimată fiind de minimum 341.000 de lei.
Astfel, la patru ani de la achiziţionarea lotului de 24 de troleibuze Neoplan care au ajuns la Ploieşti după ce au fost refuzate de mulţii alţii înainte, aceste mijloace de transport frumoase pe dinafară dar cam… găunoase la interior ar putea să rişte să fie puse pe butuci, iar proiectul lui Andrei Volosevici să fie bun doar de aruncat!
Problemele nu se opresc aici: licitaţia pentru cumpărarea autobuzelor noi s-a amânat încă o dată, pentru că au apărut aceleaşi solicitări din partea firmelor interesate să încheie contractul de furnizare. Acestea doresc, din nou, garanţii din partea municipalităţii pentru ca Transport Călători Express să-şi poată achita leasingul pentru cele 15 autobuze cu podea joasă care ar putea să dea o gură de oxigen calităţii călătoriilor cu mijloacele de transport în comun din Ploieşti.
În final, şi o veste bună pentru călătorii din afara Ploieştiului: preţul abonamentelor pe mijloacele de transport ar putea fi redus, după ce proiectul de hotărâre a consilierilor locali va fi aprobat de aleşii ploieştenilor.