Recent, au fost aprobate procedurile prin care statul poate efectua controale care vizează respectarea prevederilor la emiterea certificatelor de urbanism. Ordinul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru aprobarea procedurilor de control al statului la autorităţile administraţiei publice locale şi județene privind respectarea prevederilor legale la emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire sau desfiinţare a fost publicat în Monitorul Oficial din 16 aprilie 2014.
Procedura stabileşte exercitarea unitară a controlului de stat privind verificarea modului în care sunt respectate reglementările legale referitoare la emiterea certificatelor de urbanism. Controlul statului, în acest caz, se realizează de către Inspectoratul de Stat în Construcţii – I.S.C. în temeiul dispoziţiilor art. 29 din Legea nr. 50/1991.
Controlul va fi efectuat în baza delegaţiei de serviciu, în care se vor menţiona atât felul controlului, care poate fi, după caz, control curent, ca urmare a unei sesizari, sau tematic, în acest caz fiind necesară indicarea temei controlului, cât şi perioada în care se efectuează acesta.