• Listele imobilelor pentru care se vor acorda despagubiri sunt gata, dar se asteapta finalizarea procedurii de selectie a constructorului

Procedura dialogului competitiv – aleasa pentru incheierea contractului de concesiune in vederea construirii tronsonului Comarnic-Brasov al autostrazii A3 – a intrat in linie dreapta cu reprezentantii celor patru concerne care s-au inscris sa se „lupte” pentru obtinerea acestei lucrari de anvergura.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a inregistrat patru oferte de la diferite asocieri de firme care s-au aratat interesate de realizarea – in sistem de concesiune – a celui mai dificil sector (care strabate zona montana a judetelor Prahova si Brasov) din autostrada Bucuresti – Brasov. Pentru ca dialogul competitiv presupune un alt sistem de selectie a ofertelor – in mai multe etape – toate cele patru asocieri au intrat in etapa de negociere care a demarat ieri, la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.
Asocierile Vinci (Franta) – Aktor (Grecia)- Strabag (Austria), UMB Spedition- Tehnostrade (Romania), Impregilo S.p.A – Salini (Italia) si firma chineza China Communications Construction Company Limited au la dispozitie aproximativ o luna pentru a-si arata atat capacitatile financiare, cat si variantele pe care le ofera pentru traseul viitoarei autostrazi. Potrivit unor surse demne de incredere, dintre cei patru ofertanti, doi sunt in top, insa fiecare in parte are varianta sa de traseu. Se pare ca sunt pregatite si listele cu persoanele fizice si juridice care vor fi expropriate – acestea urmand sa fie facute publice dupa incheierea contractului de concesiune pentru construirea sectorului Comarnic – Brasov al autostrazii A3. Potrivit legislatiei in vigoare, despagubirile pentru imobilele care vor intra – intr-o forma sau alta – in culoarul de expropriere vor trebui realizate de catre statul roman, care va fi obligat – prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale – sa puna la dispozitia ofertantului care va fi declarat castigator terenurile libere de sarcini.
In luna februarie a acestui an, Mircea Cosma, presedintele Consiliului Judetean Prahova, era pregatit sa le dea guvernantilor chiar si o varianta pentru organizarea de santier. Ieri, Mircea Cosma ne-a declarat ca a pus la dispozitia Guvernului Ponta trei variante posibile pentru „centrul de comanda” al viitorului santier. Doua dintre acestea sunt la Comarnic (un teren apartinand Primariei Comarnic, in suprafata de circa 44.000 de metri patrati si terenul pe care a fost amplasata o fabrica de ciment) si o a treia varianta – la Poiana Campina – pe amplasamentul fostei uzine din localitate.
Actualul proces de selectie a unui constructor pentru tronsonul Comarnic- Brasov al autostrazii A3 vine la cativa ani dupa ce ministrul Transporturilor – la vremea respectiva – pedelistul Radu Berceanu – a fost lasat cu buza umflata chiar dupa ce semnase un alt contract de concesiune pentru realizarea acestui sector al drumului de mare viteza.
De aceasta data, procedura aleasa – dialogul competitiv – pare mult mai sigura pentru statul roman, in special in privinta garantiilor financiare pe care trebuie sa le prezinte constructorii care s-au inscris in cursa, dar si in privinta termenelor stricte de executie a lucrarilor. Potrivit documentatiei realizate de catre organizatorul procedurii dialogului competitiv – Compania de Autostrazi – tronsonul dintre Comarnic si Brasov a fost estimat la o valoare de circa 1,5 miliarde de euro, contractul care va fi incheiat urmand sa fie – daca nu vor interveni din nou probleme – primul pentru construirea in regim de concesiune, pe banii investitorului, a unui segment de drum de mare viteza.
Concesionarul va fi obligat sa gaseasca surse de finantare pentru realizarea proiectului, urmand sa administreze autostrada Comarnic-Brasov pentru o perioada de 30 de ani. Acest tronson este deosebit de dificil de realizat, avand in vedere ca va fi nevoie de construirea a zeci de poduri si tuneluri, dar si a unor viaducte si pasaje. De altfel, tocmai din cauza dificultatii, intregul tronson a fost impartit in doua segmente: Comarnic-Predeal si Predeal – Brasov (Cristian).
Violeta STOICA